Kwaliteit foto's

 

Beste gebruikers van Treinposities.nl,

Om te beginnen wil ik jullie laten weten hoe geweldig ik het vind dat er al zoveel foto's op Treinposities.nl zijn geupload! Dat het er inmiddels meer dan 27.500 zijn had ik niet durven dromen.

Update op 18 maart 2021, bij inmiddels meer dan 50.000 foto's. Een aantal foto's blijft helaas van echt onvoldoende kwaliteit, en ik heb, mede dankzij een aantal signalen van betrokken uploaders, moeten besluiten hier meer actie op te gaan nemen. Foto's die niet aan een basis kwaliteitsniveau voldoen zijn alleen nog zichtbaar voor jezelf. Ik zal dat ook bij de foto aangeven als je hem zelf bekijkt, met reden(en) waarom de foto niet voldoet. Ik hoop van harte dat deze opmerkingen je vooral uitdagen om, waar nodig, kritisch te kijken naar welke foto's je maakt en welke je uploadt. Ik heb ook het aantal voorbeelden hieronder nog wat verder uitgebreid. Dank voor jullie begrip. Hopelijk kunnen we samen het kwaliteitsniveau op de site hoog houden en waar nodig zelfs verhogen!

Ik zie ook dat de foto's door veel bezoekers bekeken worden. Enige maanden terug heb ik een systeem van liken/commenten van de foto's toegevoegd. Sinds enige dagen is het ook mogelijk om op reacties te reageren. Het is natuurlijk de bedoeling dat bezoekers het ook leuk vinden om de foto's te bekijken, en de beste manier om dat te bereiken is te zorgen voor goede, mooie, interessante foto's van zoveel mogelijk bekende railvoertuigen!

Om het voor iedereen leuk te houden om foto's toe te voegen, en om foto's te bekijken zal ik iets kritischer gaan kijken naar de kwaliteit van de foto's. Vooraf goedkeuren van foto's doe ik liever niet, dus daar ga ik nu ook niet mee beginnen. Mijn bedoeling is om overduidelijk slechte foto's wel een minder prominente plek te geven. Ze komen dan nog steeds in je persoonlijke collectie voor, maar zijn bijvoorbeeld niet te zien op de Foto-startpagina.

Nu is natuurlijk de logische vraag hier bij: wat zijn dan overduidelijk slechte foto's? Ik bedoel daarmee vooral het volgende:

Een paar voorbeelden hieronder:

Scheve foto's: Let er op dat je je camera horizontaal houdt. Sommige camera's hebben de mogelijkheid om je hier bij te helpen. Toch een scheve foto gemaakt? Geen probleem, gebeurt mij vaak. In de meeste fotobewerkings programma's kun je dit later weer "rechtzetten".

Bewogen foto's: Als je een rijdende trein op de foto wilt zetten, moet de sluitertijd van je camera daar op ingesteld zijn. Is de sluitertijd te lang, dan lijkt de trein bewogen, onscherp, vaag. Stel een kortere sluitertijd in, of, als je dat niet kunt doen op je camera, gebruik bijvoorbeeld de sport-stand.

Verkeerde belichting: Idealiter fotografeer je met de zon in je rug, zodat de trein mooi belicht is. Je kunt eventueel apps als SunCalc (Android) gebruiken om een goeie plek te vinden. Ook hier is in fotobewerkings programma's wel wat te corrigeren, maar tot op zekere hoogte. Als je foto's kunt maken in RAW-formaat kun je soms nog wat meer aanpassen dan als je in JPG fotografeert. Overigens, in sommige situaties kan een foto met tegenlicht juist veel sfeer geven, bijvoorbeeld bij ondergaande zon.

Objecten voor de trein: Hoewel bovenleidingportalen natuurlijk vaak niet te vermijden zijn, is het niet de bedoeling dat deze te prominent in beeld zijn of het zicht op de loc beperken. Dit geldt natuurlijk ook voor andere objecten, zoals seinen, borden, personen etc.

Onvoldoende aandacht voor de compositie: Om een trein goed in beeld te brengen kun je hem meestal het beste van voren op de foto zetten, en proberen zoveel mogelijk de hele trein in beeld te brengen. Dit is natuurlijk niet altijd mogelijk, maar een trein die halverwege "afgehakt" is, is geen leuk gezicht.

Het is met nadruk niet mijn bedoeling dat iedereen het zelfde soort foto's gaat uploaden, creativiteit is welkom, maar laten we kijken of het wat meer om de kwaliteit kan gaan dan om de kwantiteit: dus niet zoveel mogelijk foto's uploaden, ongeacht of ze gelukt zijn of niet.

Als je vragen hebt over dit bericht, laat het me vooral weten, contactgegevens zijn hier te vinden.

Nogmaals dank voor alle uploads!

Roel Hemkes
Treinposities.nl