Het Groningse Veendam en het Ardense Hermalle-sous-Huy zijn driemaal per week het begin- en eindpunt van de dolimetrein, een verbinding die gebrand dolomiet uit de Belgische kalkgroeves naar het noorden van Nederland brengt. Lineas is verantwoordelijk voor de treinverbinding, maar in de praktijk zijn het vaak TCS en/of partneronderneming IRP die het Nederlandse deel van de dolimetrein op zich nemen. Zo ook op de zonovergoten 2 maart van dit jaar.
Hoewel de dolimetrein een van de meest gefotografeerde cargo's van Nederland is, heb ik er nog maar een viertal fatsoenlijke plaatjes van in mijn archief zitten. Deze hebben echter allemaal één overeenkomst: geen zon aanwezig. En omdat ik 's ochtends toch wat tijd had en de zon ditmaal wel scheen, besloot ik naar Vught te gaan omdat daar de zonstand nog enigszins gunstig was. Bij aankomst bleek de zon toch wel redelijk kops te staan, maar ik stond er nu toch en na passage was ik eigenlijk wel tevreden met het eindresultaat.
De TCS-nez cassé met het nummer 101001 heeft vandaag de eer gekregen om met de in kleur matchende 2107 van IRP en de kenmerkende taoos-wagons van de dolimetrein naar Sittard te rijden. Daar nemen traditiegetrouw twee diesellocs van Lineas de hele sleep lege wagons mee naar Hermalle-sous-Huy, waar ze weer gevuld worden met dolomiet voor de retourrit naar Veendam.
TCS 101001 + IRP 2107: 47627 (Veendam - Hermalle-sous-Huy) || Vught, Noord-Brabant || 2 maart 2022 (11:48)