Militair vervoer per spoor vindt in Nederland plaats sinds halverwege de jaren '60. De Koude Oorlog was volop aan de gang en omdat Fulda mogelijk een eerste doelwit vanuit het communistisch blok was, reden er vanuit Nederland regelmatig militaire treinen die kant op. NS hielp daaraan mee door militair vervoer dienstregelingtechnisch altijd voor reguliere treinen te laten.
Bijna vijftig jaar later dreigt oorlog opnieuw - voor Oekraïne is het zelfs al brute werkelijkheid - en dat uit zich wederom in meer militaire verplaatsingen door Nederland. Was een 'MVV' voorheen een zeldzaamheid, nu komen er bijna dagelijks spotmeldingen van DB-locs met ladingen militaire voertuigen erachter. Eind vorige week kwam er weer een militaire trein vanuit Duitsland aan in Venlo en deze zou de volgende dag richting Acht, vlakbij de militaire kazerne in Oirschot, gereden worden.
Zondagmiddag verzamelde zich dus een klein groepje treinfotografen bij de Voerdijk bij Venlo. Rond kwart voor zes werd het dieselgebrul van de twee 6400'en die de militaire trein naar Brabant zouden rijden duidelijk hoorbaar en niet veel later verscheen de rode neus van de 6411 uit de bocht bij Venlo. De omweg via Roermond was nodig vanwege de breedte van de voertuigen op de trein; bij Helmond past dit militair vervoer niet door de bocht.
DB Cargo 6411 + 6455: *treinnummer onbekend* (Venlo - Acht) || Venlo, Limburg || 27 maart 2022 (17:45)