Oh ja, bedoel je met de enige intercity trein dat er maar een trein per dag rijdt? Hoe oud zijn deze locs dan? Vindt ze erg mooi :)
Jammer dat het geen zin heeft om de G400 met reizigers te laten rijden, ik dacht meer een VIRMm tussen Arnhem en Dieren, en dat de G400 hem naar Apeldoorn trekt.
Als ik het mij goed herinner hebben de G400's niet de stroomvoorzieningen, dus je zal in die virm compleet in het donker zitten. Daarnaast gaat het geheel dan zo langzaam dat je in dezelfde tijd via Zutphen of Deventer naar Apeldoorn hebt kunnen rijden, en waarschijnlijk ook nog een bezoek aan de Apenheul hebt kunnen brengen. En dan heb ik het nog niet eens over regeltjes en of er wel genoeg vraag zou zijn voor zo'n trein.
Deze SU4210 loks zijn herbouwde SM42/SU42/SP42 loks. Deze specifieke lok is herbouwd van de SU42-1010 in 2018, maar de lok is in 1972 als de SM42-530 op het spoor gekomen. Maar ouderdom is het probleem niet. Er rijden in Polen nog treinen die gebouwd zijn in de jaren 60 en die er van binnen moderner uitzien dan een VIRMm.
Er zijn hier andere aspecten die meespelen. Een van deze dingen is het reizigersaanbod. Zoals je op deze foto ziet heeft deze trein 3 rijtuigen. Dat komt doordat deze foto genomen is op een zondag en het dan ietswat drukker is. Normaal heeft deze slechts 2 rijtuigen. En dan zijn meestal de meeste zitplaatsen wel vol op bepaalde stukken van de rit. Maar gemiddeld rijden er maar heel weinig mensen het hele traject. Van begin naar einde kan je ook via een minder rechtstreeks, maar wel snellere, route reizen. Het gaat vooral om dat stuk tussen Tczew en Kostrzyn. Het gaat om de mensen op dat traject comfortabel op hun bestemming te krijgen en daarvoor werkt 1 trein per dag prima.
Er rijden nog wel regionale treinen op de route. Maar die rijden niet over het gehele traject. Op het stuk tussen Kostrzyn en Tczew liggen een hoop kleinere stations, maar het belangrijkste zijn de stations Krzyż, Piła en Chojnice. Gorzów Wkpl en Starogard Gdansky zijn misschien grotere en belangrijkere plaatsen, maar ik heb het over de route qua treinverkeer. Krzyż, Piła en Chojnice zijn de spoorknooppunten op het traject, waarbij Krzyż en Chojnice ook een depot hebben van de regionale vervoerders. Vanuit deze depots wordt gereden. Heen-en-weer dus, want elk depot is verantwoordelijk voor dienst gebied. Een trein van het depot uit Chojnice rijdt dus naar Krzyż, maar niet verder naar Kostrzyn. Dus als je de hele route van Kostrzyn naar Tczew wilt reizen kan dit ook met regionale treinen, maar dan moet je een aantal keer overstappen. En alhoewel er tussen deze treinen genoeg overstappers zijn, zijn er zelden mensen die het enorme traject van Kostrzyn tot aan stations tussen Chojnice en Tczew reizen. En omgekeerd uiteraard. De polen reizen simpelweg anders en dus is de vraag voor treinen anders. Aan 1 zo'n intercity trein op dit traject hebben ze dus ook genoeg, al wordt er zo nu en dan in de lokale politiek gesproken over of er mogelijk een 2de slag moet komen, maar uiteindelijk blijkt maar steeds dat het reizigersaanbod hier net niet genoeg is om ook de spoorwegen een tweede trein in te laten zetten.
Oh ja,.de G400 is natuurlijk ook niet voor de reizigersdienst gebouwd, dus beschikken ze niet over de benodigde stroomkabels, jammer maar goed de NS 700 serie is voor rangeerwerk gemaakt.
Ja in Nederland is er elk halfuur een trein en in Polen veel minder omdat er minder reizigers zijn.
Is het op zondag daar druk? Is dat in Nederland ook zo?
Bedankt voor de uitleg :)
er zijn in Polen misschien wel meer reizigers die gebruik maken van het OV. Ik weet de exacte cijfers zo niet. Maar ik denk dat je eerst Polen een beetje moet kennen qua OV en dat moeten we dan splitsen in het OV in de stad en het OV op het platteland.
In de steden reizen er veel mensen met het OV. Vooral voor de forensen is het OV misschien wel het belangrijkste vervoersmiddel. Veel steden hebben nog een uitgebreid tramnetwerk naast het busnetwerk. Vroeger kwam dit mede doordat auto's duur of lastig verkrijgbaar waren, tegenwoordig is het gewoon een mentaliteit die erin zit. Op het platteland is het heel wat anders. Een ontelbaar aantal dorpen ligt verspreid over een enorm gebied. Veel hebben zeer beperkt OV als er al OV is. Dat betekent vaak busdiensten die maar 1 tot 5 keer per dag per richting gaan, afhankelijk vaak van de mensen die van en naar werk reizen. Met de treinverbinding is de frequentie ook vaak ingesteld op het brengen van mensen van en naar werk in de grotere plaatsen. Als voorbeeld: elke ochtend rijden er 4 regionale treinen binnen 3 uur van elkaar weg uit Chojnice naar Tczew, waarbij de eerste 3 zelfs binnen anderhalf uur van elkaar. Maar de rest van de dag rijden er maar 5 andere treinen in die richting. De reden is simpel: 's ochtends moeten de mensen naar de kant van de grote stad Gdansk, en 's middags weer terug. Daarnaast kennen ze in Polen ook veel meer in Nederland het gebeuren dat mensen slapen in de plaats waar ze werken, maar niet wonen. En dat veel mensen ergens anders wonen dan hun familie. Die mensen reizen dan in het weekend weer naar huis of naar familie, en dan na het weekend weer terug.
Door dat laatstgenoemde fenomeen heb je dat de trein op de zondag op bepaalde routes wat drukker is. In de regio van de Ostbahn reizen er veel mensen weer naar Gdansk, maar ook de andere kant op richting Berlin. Voor werk en studie, want daar zitten de grote bedrijven, universiteit en grote scholen. En alhoewel die op donderdag,vrijdag en zaterdag verspreidt naar de regio komen, gaan deze vooral op de zondag terug. En daardoor is deze trein op de zondag wat langer. Want doordeweeks als mensen forensen naar en van werk in de regio, zitten die regionale treinen vol. En wanneer de mensen in dit gebied lange afstandsreizen nodig hebben, is deze trein pas een optie.
Weet jij welke ( Diesel) locomotief die in Nederland is toegelaten de geschikte stroomvoorzieningen heeft om een treinstel te trekken, zodat je niet in het donker in het teinstel zit en de verlichting en verwarming het doet?
Mooie foto! Rijdt die dieselloc als Intercity?? Wat mooi!!! Van mij mag dat in Nederland ook wel, bijvoorbeeld een IC Ah-Dr en dan met een NS G400B naar Apeldoorn!
G400 heet niet zo'n zin met rijtuigen en passagiers erin ;)
Maar deze loks rijden inderdaad een soort van intercity treinen. De zogenaamde TLK treinen zijn treinen op trajecten die net niet de intercity status krijgen, maar wel rijden om bepaalde verbinding met de rest van het land te geven. Dus soms stoppen ze iets vaker, of rijden ze op trajecten waar echte intercity treinen net niet nodig zijn. Deze SU4210 rijdt een traject van 400km met deze rijtuigen van Gdynia via Gdansk, Tczew, Chojnice en Gorzow naar Kostrzyn. En daarna ook weer terug. Onderweg stopt de trein op een serie wat kleinere stadjes. En dit is dan de enige intercity trein op deze spoorlijn, die vroeger de grootste lijn was tussen Berlijn en Gdansk (Danzig)/Kaliningrad(Koeningsberg) (en uiteindelijk door naar Moskou). Maar deze trein breekt echt geen snelheidsrecords, de gemiddelde snelheid ligt net onder de 60km/u.