ChooChoo dankjewel voor je mooie foto's uit de oude doos. Over de paars-rode rijtuigen het volgende. Deze rijtuigen zijn in de jaren 1960 door de SNCF met honderden in dienst gesteld ter vernieuwing van hun park rijtuigen. Vanaf 1993 werden deze UCI rijtuigen door de CoRail rijtuigen (vanaf de jaren 1980, waarop onder meer losjes het ICR gebaseerd werd) en vooral de snelle groei van het TGV-verkeer overbodig geworden bij de SNCF.\
De Belgische spoorwegen leden sinds 1994 onder een rijtuigkrapte en hebben tientallen van de ex-SNCF UCIs gehuurd en in het donkerrode kleedje van de NMBS-rijtuigen van de jaren 1980 gestoken. Tegen het jaar 1998 hadden de Belgen voldoende modern reizigersmateriaal om deze huurlingen uit dienst te nemen -net op het moment, dat de NS merkte, dat er toch wel erg veel reizigers bijkwamen. Zodat de NS alle 84 ex-SNCF, ex-NMBS rijtuigen voor enkele jaren gehuurd hebben en vooral hebben ingezet op de as Venlo--Eindhoven--Den Haag. In 2005 zjin de laatste rijtuigen uit Nederland naar Belgiƫ teruggekeerd, waar ze een paar jaar nog in spitstreinen hebben meegedraaid. Pogingen van de NMBS om deze rijtuigen te verkopen leden echter schipbreuk en de meeste zijn intussen helaas gesloopt.