Materieel Keolis Nederland

Website: https://www.keolis.nl/

Dochter van SNCF.

Keolis Nederland is in 1999 als Syntus (wat staat voor synergie tussen trein en bus) opgericht door de NS, Connexxion en Keolis. In 2007 verkocht Connexxion zijn aandelen in het bedrijf aan de twee andere partijen. In 2012 werden de aandelen van NS aan Keolis verkocht, waardoor Syntus een volledige dochteronderneming van het Franse Keolis-concern (spreek uit: kee-oo-lie) werd. Dit bedrijf is weer voor 70% in handen van de Franse spoorwegen (SNCF). Vanaf december 2017 wordt de naam Keolis Nederland gebruikt in concessiegebieden die door het bedrijf zijn gewonnen.

Syntus is begonnen met treindiensten in de Achterhoek, deze zijn in 2002 onderdeel geworden van de gelijknamige concessie, die in december 2012 afliep. Per juni 2007 ging Syntus voor Connexxion tussen Almelo en Mariƫnberg rijden als onderdeel van de concessie Twente. Deze concessie liep in december 2013 af en werd opgevolgd door een nieuwe concessie Twente tot december 2023. Bij deze concessie hoorde de treindienst Zutphen-Oldenzaal, die in de beginperiode onder de merknaam Twents werd gereden. Vanaf eind 2017 reden de eerste treinen op deze lijn in de kleuren van Blauwnet. De eerste treindiensten die het bedrijf onder de naam Keolis ging rijden waren Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen. Deze worden sinds december 2017 uitgevoerd onder de naam Blauwnet. Vanaf december 2023 rijdt het bedrijf ook tussen Amersfoort en Ede-Wageningen onder de naam RRReis.

Zie voor de bussen van Keolis / Syntus het overzicht op busposities.nl.

Protos

5
Aantal bekend
 
 

Materieel buiten dienst gesteld

DM '90

16
Aantal bekend
 
 

Plan X / DEII

2
Aantal bekend